Gary Harris, Salah Satu Kunci Perjalanan Heroik Denver Nuggets

Posted on

Denver Nuggets mencatatkan rekor untuk team pertama dalam riwayat NBA yang dapat bangun dari ketinggalan (3-1) serta kembali memenangkan bukan hanya satu, tetapi dua seri playoff berturut-turut. Semenjak NBA diadakan, belum pernah ada team yang dapat lakukan ini. Selama riwayat juga, baru ada 11 team yang lain dapat bangun dari ketinggalan (3-1).

Bicara tindakan heroik Nuggets, tentu pujian mengalir pada dua bintang mereka, Nikola Jokic serta Jamal Murray. Kedua-duanya juga memang wajar atas pujian yang didapat sebab tampil betul-betul di luar logika banyak pihak dalam semua game menantang Utah Jazz serta Los Angeles Clippers. Tetapi, saya pribadi lihat ada satu nama yang wajar mendapatkan credit spesial yaitu Gary Harris.

ika kita mundur ke putaran pertama playoff menantang Jazz, Nuggets betul-betul nampak kesusahan. Jazz yang turun dengan tim Mike Conley, Donovan Mitchell, Royce O’Neale, Joe Ingles, serta Rudy Gobert memberi kebanyakan kesusahan matchup untuk Jazz yang di lima game pertama tampil tanpa ada Harris. Ini yang membuat Jazz pernah unggul sampai (3-1).

Barisan lapangan belakang (backcourt) Nuggets kehilangan seorang pemain yang dapat bertahan dengan kecepatan tinggi bersamaan absennya Harris. Torrey Craig yang didapuk isi ruangan itu, begitu tinggi serta lamban hingga seringkali dieksploitasi Mitchell. Sebaliknya, waktu menggempur, Craig yang cuma mempunyai ketepatan tripoin 31 % bukan intimidasi bermakna.

 

 

Sesudah Harris kembali lagi di game enam, hadirnya langsung memberikan efek, intinya dalam bertahan

Waktu situasi Jazz unggul (3-2), Mitchell cuma cetak lima point semasa bertemu dengan Harris semasa 4,5 menit. Sesaat Jordan Clarkson, musuh paling lama yang ditemui oleh Harris (hampir enam menit), dibikin tidak cetak angka. Kembalinya Harris betul-betul memberi permasalahan untuk serangan Jazz.

Serta, bila kita ingat perebutan bola sesudah timeout paling akhir Jazz di game ke-7, Harris lah yang membuat Mitchell kehilangan bola. Harris nampaknya tahu benar rutinitas Mitchell dalam melantun (dribble), memberikannya sedikit ruangan, lantas memukul bola dari belakang yang membuat Mitchell pada akhirnya lakukan turnover yang akhiri musim Jazz.

Berubah ke game menantang Clippers dimana Harris bermain dengan cara penuh, tujuh game. Ada banyak hal dengan cara statistik yang membuat kedatangan Harris terlihat benar-benar punya pengaruh. Pertama ialah pace atau kecepatan tempo bermain Nuggets. Bertemu dengan Jazz, Nuggets mempunyai pace 92,8 per 100 perebutan bola. Sesaat waktu menantang Clippers, pace mereka naik jadi 95,7. Walau tidak seutuhnya sebab Harris sebab ini ialah statstik dengan cara team, tetapi telah jelas kecepatan tempo gempuran akan bertambah dengan kedatangan Harris daripada Craig.

Selain itu, dengan cara pertahanan Nuggets alami kenaikan siginfikan. Defensive rating mereka ada di angka 107,8. Dengan cara net rating juga, Nuggets lebih baik daripada waktu menantang Jazz sebab kesempatan ini catatan mereka positif (0,4). Waktu bertemu dengan Jazz, walau menang, net rating mereka negatif (-3,5). Harris sendiri mempunyai rataan 1,7 steal per game dalam sembilan game.

 

 

Harris pemain yang memperoleh pekerjaan jaga Paul George selama seri ini

Keseluruhan kedua-duanya bertemu satu musuh satu (Clippers menggempur) semasa 40 menit. Semasa waktu ini, George cetak 34 point, 12 asis, serta 5 turnover. Kesuksesan lain Harris ialah waktu bertemu dengan Kawhi Leonard. Temu Kawhi semasa sembilan menit lebih, Harris meredamnya cuma cetak 10 point dari hasil 2/8 shooting (25 %).

Satu lagi unsur bagus yang didatangkan Harris ialah ketepatan tripoinnya. Semenjak masuk di NBA pada 2014 lantas, Harris telah diketahui mempunyai ketepatan tripoin yang bagus. Termasuk juga di sembilan game playoff yang dia mainkan ini, pemain berumur 26 tahun itu mempunyai ketepatan tripoin 37 % dengan rerata 4,2 eksperimen.

Harris ialah bukti jika satu team dapat sukses bila beberapa “pemeran pendukung” mainkan peranannya secara baik. Ini yang tidak dipunyai Clippers intinya dalam tiga game paling akhir. Waktu beberapa pemain seperti Murray serta Jokic memperoleh pengawalan lebih dari musuh, mereka akan cari rekanan yang bebas serta Harris dengan 37 % tripoin salah satu pilihan terbaik disana.

Selain itu, Harris dapat juga memberi Murray nafas penambahan dengan kekuatannya bertahan. Murray tidak perlu jaga garda terbaik musuh sebab pekerjaan itu dapat diemban Harris secara baik. Dengan adanya ini, tenaga Murray terbangun untuk pimpin gempuran Nuggets serta menghujani ring musuh dengan tembakan-tembakannya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *